Als je een eigen bedrijf hebt in de horeca, dan is het natuurlijk vanzelfsprekend dat je er ook een barista rond hebt lopen. Zij kan voor jou de lekkerste koffie maken, klanten tevreden houden en natuurlijk ervoor zorgen dat je zaak op een goede manier gaat lopen. Toch is het wel verstandig dat je een aantal dingen regelt voor als je een barista aan wil nemen. Hieronder lees je precies wat je niet mag vergeten als je van plan bent om een barista aan te nemen.

1. Een sollicitatiegesprek

Om te beginnen is het natuurlijk logisch dat je eerst sollicitatiegesprekken moet voeren met je potentiële barista’s. Zo is het van belang dat je gaat kijken welke barista past binnen je bedrijf, of hij of zij doorgroeimogelijkheden heeft en hoeveel hij of zij kan werken bij je bedrijf. Daarnaast is het prettig om een gezicht te hebben bij de barista die je aan wil gaan nemen. Op die manier kun je met elkaar in gesprek gaan over het bedrijf, over eventuele afspraken en kun je diverse zaken met elkaar gaan bespreken. Zorg ervoor dat je een bedrijf hebt waar mensen willen werken, zodat je zonder problemen een barista aan kunt nemen die het naar haar of zijn zin gaat hebben.

2. Een contract opstellen

Mocht je eenmaal de juiste barista hebben gevonden voor jouw bedrijf, dan is het natuurlijk goed dat je een contract gaat maken met besproken zaken. Zo is het goed om uren per week af te spreken met elkaar. Het kan zijn dat het nog een student is, die weinig tijd heeft maar wel wil bijverdienen. Zo kun je gemakkelijk een nulurencontract in de horeca afsluiten met diegene. Je kunt wel een rooster maken om diegene in te plannen, maar als het een week niet uitkomt, dan ben je er geen geld aan kwijt. Verder moet je beschrijven in een contract wat de arbeidsvoorwaarden zijn en hoeveel de barista gaat verdienen. Teken het contract, laat het nog eens goed controleren en zorg dat de barista ook het contract ondertekent. Op die manier is de barista bij je in dienst en kan het werken beginnen.

3. Uitbetalen van de barista

Vervolgens is het natuurlijk ook belangrijk dat je alle gewerkte uren van de barista in dienst gaat uitbetalen. Zo is het van belang dat je dit op een nette en eerlijke manier doet. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik gaan maken van payroll horeca. Hierbij kun je gemakkelijk je salarisadministratie bijhouden, kun je scholing aanvragen om de barista op te leiden en kun je ervoor zorgen dat alles op juridisch vlak goed geregeld is. Het loon betalen is namelijk heel belangrijk en zeker als je een bedrijf in de horeca hebt is het verstandig om snel te regelen. Op die manier kan de barista zo aan de slag.

4. Zorg voor duidelijke inwerkperiode

Daarnaast is het ook goed om je barista op te leiden, zodat hij of zij weet waar ze aan toe zijn binnen je bedrijf. Een inwerkperiode is daarom aan te raden. Niet alleen voor de barista zelf, maar ook voor jou als eigenaar. Laat bijvoorbeeld zien hoe bepaalde apparaten werken, wat er wordt verwacht vanuit jou en hoe je moet reageren op klanten. Op die manier kun je goed kijken of de barista doet wat het moet doen en of het passend is binnen je bedrijf. Een inwerkperiode is niet alleen goed om je barista in te werken, maar dus ook om te kijken of hij of zij lekker mee komt in de werkzaamheden. Zo weet je zeker dat je de goede hebt aangenomen en kun je genieten van een barista achter de bar bij je horecabedrijf.